سال نو مبارک

 

رابطه دین با اخلاق

بحث و بررسى، رابطه دین و اخلاق‏ به‏صورت مستقل در جامعه ما کمتر مطرح‏شده ولی در مغرب‏زمین تحولات ونوسانات فکرى زیادى در این زمینه انجام گرفته است.

نقطه‏عطف مهم در تاریخ فرهنگى اجتماعى مغرب‏زمین رنسانس‏ است، تا قبل از رنسانس، دین رایج در آن دیار که همان‏مسیحیت ‏بود بر همه شئون زندگى مردم از جمله علم، فرهنگ،سیاست، اجتماع، اخلاق و سایر مسائل حاکم بود و با شکست ‏کلیسا در صحنه‏هاى مختلف، مردم نیز از دین و گرایشهاى دینى ‏بیزار شدند و به‏جاى گرایش به خدا، گرایش به انسان‏مدارى‏مطرح شد. کار به آنجا رسید که بعد از انکار الهیات و معارف‏دین آنها احساس نیاز به نوعى دین کردند و کسانى مانند اگوست‏کنت فرانسوى که دوران حضور دین را سپرى‏شده اعلام کرده‏بودند ، دین انسان‏پرستى و انسان‏مدارى را به‏جاى آن اختراع واعلام کردند. به‏دنبال این تحول فکرى و فرهنگى در تمام شاخه‏هاى‏ معارف انسانى تحولات عظیمى پدید آمد و نوسانات مختلفى درخطوط

ادامه نوشته

عدل

موضعه و اعطاء كل ذی حق حقه» نیز كه فلاسفه در تعریف عدل به كار برده‎اند،[3] بیانگر معنای یاد شده استدر فرهنگ‎های لغت عربی برای عدل معانی یا كاربردهایی ذكر شده است كه مهمترین آنها عبارتند از: تعادل و تناسب، تساوی و برابری، اعتدال یا رعایت حد وسط در امور، استوا و استقامت.[1] می‎توان گفت: جامع معانی یا كاربردهای یاد شده این است كه هر چیزی در جایگاه متناسب خود قرار گیرد به گونه‎ای كه سهم مناسب و شایسته خود را از هستی و كمالات آن دریافت كند و به حق و سهم دیگران تجاوز نكند. بنابراین می‎توان گفت: سخن امام علی ـ علیه السلام ـ كه در تعریف عدل فرموده است: «العدل یضع الأمور مواضعها»[2] دقیق‎ترین تعبیر در این باره است. عبارت: «وضع كل شیء فی .

ادامه نوشته

همراه با نهج البلاغه

موضوعات نهج البلاغه
تنوع موضوعات نهج البلاغه اعجاب برانگیز است، معارف بلند توحیدى ارزشهاى والاى الهى، پند و اندرز و موعظه، بیان و تحلیل حوادث سیاسى و اجتماعى، دستور کار حکمرانان و توبیخ آنها از جمله مطالب نهج البلاغه است.

بخشهای مختلف
مؤلّف پس از مقدمه اى کوتاه سخنان امیرمؤمنان علیه السلام را در سه بخشِ خطبه ها (سخنرانیها)، کتب (نامه ها و رساله ها) وقصار الحکم (حکمت هاى کوتاه) تنظیم نموده و در لابلاى سخنان آن حضرت ـ هر جا که لازم بوده ـ توضیحات کوتاه و مفیدى آورده است. در نهج البلاغه 241 خطبه، 79 نامه و 480 فراز کوتاه از حکمت هاى امام على علیه السلام گرد آمده است.

ادامه نوشته

عبادت خدمت به خلق

در عصر امام حسن(علیه السلام) يكي از مسلمانان به كمك و خدمت رساني احتياج پيدا كرد. به محضر امام حسن(ع) آمد و نياز خود را به عرض رسانيد.

 آن حضرت فرمود: چرا نزد فلان كس نرفتي تا نيازت را برطرف سازد؟ عرض كرد: نزد او رفتم، ولي در مسجد بود و گفت: «من اكنون در اعتكاف به سر مي برم» يعني «سه روز بايد براي انجام اعتكاف در مسجد بمانم و روزه بگيرم و از مسجد خارج نشوم». امام حسن(ع) فرمود:...

ادامه نوشته

راز جاودانگي قرآن

قرآن، مهم ترين، كامل ترين و جامع ترين كتاب آسماني است. راز جاودانگي آن اموري چند است از جمله يكي از دلايل اين جاودانگي غناي محتوايي، گستره معنايي و مفهومي، فراگيري موضوعي و جامعيت آن مي باشد.
اين كه پيامبر گرامي(ص) فرموده است: اوتيت جوامع الكلم؛ جوامع كلمات به من داده شده است (نهج الفصاحه، ص 195) به معناي اين مي تواند باشد كه به وي قرآن بخشيده است؛ زيرا قرآن، كتابي شگفت است كه با كم ترين عبارات بيشترين و كامل ترين محتوا را با خود همراه دارد. از اين رو آن را جوامع الكلم نيز گفته اند: لقله الفاظها و كثره معانيها. هرچند كه هدف اصلي قرآن، هدايت است ولي اين بدان معنا نيست كه حاوي بسياري از حقايق هستي نباشد، بلكه حتي مي توان ادعا كرد كه قرآن
«تبيانا لكل شي» و بيانگر هر چيزي است چنان كه خود چنين ادعايي را ...

ادامه نوشته

راه دستیابی به کمال نسبی در قرآن

مکتب اسلام بر خلاف مکاتب مادی و الحادی، جهان آفرینش را باشعور و برخوردار از نوعی علم و ادراک می داند. آیات قرآن، مانند آن دسته از آیاتی که بر سجده(نحل/ 49 و حج/ 18) تسبیح(اسراء/ 44،حدید/ 1،تغابن/ 1 و رعد/ 13)وشهادت و نطق موجودات(فصّلت/ 11 و 21) دلالت می کند، گواه این مدّعاست.
علامه طباطبایی در این باره، ذیل آیه «و ان من شی ءٍ الاّ یسبح بحمده و لکن لاتفقهون تسبیحهم» (اسراء/ 44) چنین نگاشته است: «از کلام خداوند استفاده می شود که همه موجودات از نوعی علم و آگاهی برخوردارند و هر جا خلقت راه یافته و هر چه که از نعمت وجود بهره مند گردیده، از نعمت نوعی علم نیز برخوردار شده است؛ چرا که هر موجودی به مقدار حظی که از وجود دارد، از علم نیز بهره مند گشته است.»(1)
افزون بر آیات قرآن، روایات(2)، فلسفه(3) و عرفان اسلامی(4) نیز به شعور موجودات و ادراک نسبی آنان، اشاره یا تصریح دارند.

ادامه نوشته

امام زمان و زيارت حضرت معصومه عليهماالسلام

به مقتضاى روايات عديده‏اى كه از امامان بزرگوار راجع به فضايل و مناقب حضرتفاطمه معصومه سلام‏اللَّه‏عليها و ثواب زيارت آن مخدّره معظّمه رسيده است، طبعاًولىّ‏عصر، امام زمان ارواحنافداه نيز براى آن بانوى بهشتى احترام و تعظيم فراوانقائلند و از روى همين قراين و شواهد مى‏توان گفت كه آن ولى‏اعظم خدا نيز به زيارتعمّه بزرگوار خود، حضرت فاطمه معصومه سلام‏اللَّه‏عليها اهتمام دارند و مرقد مطهّروى مورد توجّه، عنايت و الطاف امام زمان عليه‏السّلام مى‏باشد.

و به همين مناسبت زائران بقعه منوّره از زن و مرد نيز مورد لطف خاصّ امام زمانعليه‏السّلام مى‏باشند، زيرا آن حضرت مى‏بينند كه دلدادگان آل محمّد و شيعياناهلبيت عليهم‏السّلام سر بر آستان عمّه گرانقدرشان ساييده و عتبه مباركه و ضريحمقدّس او را مى‏بوسند...

ادامه نوشته

شيعه و  زيارت حضرت فاطمه‏معصومه سلام ‏اللَّه ‏عليها

زيارت حضرت‏فاطمه‏معصومه سلام‏اللَّه‏عليها در نزد شيعيان بسيار با اهميّت است وآنان از ديرزمان به آن اهميت داده، حتّى اگر ساكن قم نباشند، رنج سفر را بر خودهموار كرده و براى عرض ادب به پيشگاه مبارك آن حبيبه دربار خدا به قم مشرّفمى‏شوند.

بسيارى از شيعيان كشورهاى خارج كه براى زيارت حضرت رضا عليه‏السّلام به ايرانمى‏آيند، تقيّد و اهتمام كامل دارند كه از مشهد به قم بيايند و قبر منوّر حضرتفاطمه معصومه سلام‏اللَّه‏عليها را هم زيارت كنند و همانگونه كه ايرانيانى كه بهمكّه مشرّف مى‏شوند، اگر قبل از اعمال حجّ به زيارت رسول خدا صلّى‏اللَّه‏عليه‏وآلهدر مدينه مى‏شتابند و يا اگر به عراق براى زيارت حضرت اميرالمؤمنين و حضرتسيدالشّهدا بروند، مقيّدند علاوه بر زيارت آن دو بزرگوار و زيارت كاظمينعليهماالسّلام اگرچه يك روز هم كه شده به سامرّا بروند و قبر مبارك حضرت هادى وحضرت عسكرى عليهماالسّلام را زيارت كنند، زائران خارجى حضرت رضا عليه‏السّلام نيزسفر زيارتى خود رإ؛99ك‏ك با زيارت مرقد منوّر حضرت فاطمه‏معصومه سلام‏اللَّه‏عليهاتكميل مى‏كنند و بالاخره هرسال جماعت بسيارى از شيعيان و مواليان اهلبيتعليهم‏السّلام از اطراف و اكناف ايران از اقصى نقاط جهان و از ...

ادامه نوشته

درخشش حضرت معصومه

در ميان امامزادگان بزرگوار و واجب التعظيم، چند امامزاده بسيار ممتازند، آنانامامزادگان عاليقدر و والامقامى‏اند كه گوى سبقت را در فضايل و مناقب و كرامت نفس وبزرگوارى از ساير امامزادگان ربوده‏اند و مقامات عاليه آنان به شرح و بيان نمى‏آيدو قلم از نگارش رتبه والايشان عاجز و ناتوان است.

از جمله اين چند نفر امامزاده ممتاز و والامقام، حضرت سيده عليا، فاطمه مدفون درقم معروف به حضرت معصومه سلام اللَّه عليها است.

ادامه نوشته

خدا را تا چه اندازه مى توان شناخت ؟

انسان تا چه اندازه مى توان خدا را بشناسد و نسبت به او معرفت پیدا کند؟
گاهى در برخى از سخنان یا نوشتارها دیده مى شود که به استناد بعضى از آیات یا روایات مى گویند خدا به هیچ وجه قابل شناختن نیست و ما فقط مجاز هستیم که خدا را با اوصافى که در قرآن کریم ذکر شده و اسمائى که با آنها نامیده شده است ; در دعاها و در مکالماتمان ; فرا بخوانیم ; یعنى اینکه ما مفاهیم این کلمات را درست درک نمى کنیم و فقط مجاز هستیم بگوییم خداخالق است ، رازق است ، عالم است ، حکیم است ، مخصوصاً آنچه مربوط به صفات ذات مى شود، مثل علم و قدرت و حیات . ما حق داریم فقط این الفاظ را بکار ببریم ولى نمى فهمیم که علم خدا یعنى چه ؟، قدرت خدا یعنى چه ؟
از طرف دیگر گاهى در بعضى از سخنان و نوشته ها دیده یا شنیده مى شود که حتى ذات الهى قابل شناختن است . آنها هم براى خودشان دلایلى دارند. در این زمینه ها ...

ادامه نوشته

دعای مستجاب امام هادی علیه السلام

یکی از یاران امام هادی علیه السلام می گوید:

حقوق به امام عرض کردم:« ای آقای من، متوکل مرا متهم به ارتباط با شما کرده و روزی مرا بریده است؛ اما اگر شما از او درخواست کنید حتماً قبول می کند.»
امام فرمود:« اگر خدا بخواهد مشکلاتت حل می شود.»
همان شب فرستادگان متوکل در خانه را زدند. در را که باز کردم، فتح، وزیر متوکل، به من گفت:« در منزلت چه می کنی؟! متوکل سراغت را می گیرد.»
من نزد متوکل رفتم. متوکل با دیدن من گفت:« ای ابو موسی ما حواس‌مان به تو نیست، تو هم خودت را فراموش کرده ای!؟»

ادامه نوشته

خوراك دوزخيان

«عارف كاملي» را به مجلسي دعوت كردند.
او وارد شد و در نزديك ترين محل، نشست. بعضي از شاگردان عارف هم آمدند و در كنار او آرام گرفتند.
پس از دقايقي، عارف زير لب ناليد كه:
بوي تعفن لاشه خواري انسان مي آيد!
يكي از شاگردانش كه به او نزديكتر بود و سخن استاد را شنيد گفت: استاد!
اينجا مجلس ميهماني است و امكان ندارد كه جسد پاره پاره شده مرده اي متعفن باشد. ما كه بويي استشمام نمي كنيم!
استاد ادامه داد: ...

ادامه نوشته

رازي که آشکار شد

آفتاب آرام داشت سرک مي کشيد. نسيم خنکي مي وزيد. بوي خاک باران خورده پيچيده بود. از لا به لاي لب هاي خشکيده ترک خورده زمين، جوانه هاي کوچکي سر زده بود. گوسفندان با ولع بو مي کشيدند و جوانه ها را زير دندان هاي صاف و يک دستشان مزه مزه مي کردند. چوپان، چوب دستي اش را توي هوا مي چرخاند و گوسفندان را هي مي کرد. تپه اي دوردست را نشانه گرفته بود و گوسفندان را به سويش مي راند. ناگهان از ميان گله، گوسفندي سفيد با پيشاني سياهش، بع بع کرد. صدايش کم کم بلند شد و آهنگ ناله به خود گرفت. چوپان کنجکاو شد. گله از ناله اش کمي تکان خورد. گوسفند راهش را کج کرد. با سر به شکم گوسفندان مي کوبيد و راه را باز مي کرد. چوپان هاج و واج مانده بود. به دلش گذشت که نکند او را مار يا عقربي گزيده که چنين ناله مي کند. گوسفند به زحمت خود را از ميان گله بيرون کشيد و دويد. چوپان با حيرت ...

ادامه نوشته

مراسم قالي شويان در مشهد اردهال

مراسم قالي شويان در دومين جمعه مهرماه هر سال(1) ، به ياد شهادت حضرت سلطانعلي بن محمد باقر(ع) با شور و غوغاي غير قابل توصيفي همراه با عزاداري و نوحه خواني در مشهد اردهال برگزار مي شود.
اين روز ياد بود شهادت مظلومانه ي فرزند امام محمدباقر(ع) است که دراين مکان شهيد شد و به پاس فداکاري و رشادتش همه ساله، هزاران نفر از مشتاقان براي بر پايي مراسم به اين مکان مي آيند.
از ماه ها قبل، قالي مخصوص مراسم توسط اهالي و بدون نقشه بافته مي شود تا جايگزين قالي سال قبل شود. دستان هنرمندي از سر اخلاص و ارادت به اهل بيت (ع) و علي الخصوص حضرت سلطانعلي (ع) درتار و پودها گره مي زنند ونقش دل مي بافند.
از چند روز قبل جماعت مشتاق، دسته دسته به محل وارد مي شوند و خود را آماده ي برگزاري مراسم مي کنند. شب قبل از برگزاري مراسم قالي شويان، قاريان قرآن و اهل دل گرد هم مي آيند ...

ادامه نوشته

اردهال و حضرت سلطانعلي

در ابتدا با تحليلي کوچک اهميت منطقه اردهال را به دليل وجود امامزاده در اين منطقه، مورد بررسي قرار مي دهيم.
کشورمان ايران به دليل وجود مردم ولائي و دوستداران اهلبيت از زمان صدر اسلام جايگاه امامزادگان زيادي بوده است که يا به اين مرز و بوم هجرت کرده و يا از دست حاکمان جور به اين سرزمين پناه آورده اند.
ارقام نشانگر اين است که حدود 8000 امامزاده در اقصي نقاط ايران مدفونند که از بين اين تعداد چهار تن به عنوان امامزادگان معلوم النسب و لازم التعظيم مورد توجه بيشتري قرار دارند که در ذيل به آن اشاره خواهد شد.

ادامه نوشته

وصيت نامه شهيد سيد محمدعلي جهان آرا

از روزي كه جنگ آغاز شد تا لحظه اي كه خرمشهر سقوط كرد يك ماه بطور مداوم كربلا را مي ديدم.بارپرودگارا، تو را شكر مي گيوم كه شربت شهادت اين گونه راه رسيدن انسان به خودت را به من بنده ي فقير و حقير و گناهكار خود ارزاني داشتي.
سيد محمدعلي جهان آرا در روز 9 شهريور ماه سال 1333 در خرمشهر بدنيا آمد. در سال 1351 ، وقتي گروه مبارز «حزب الله خرمشهر» توسط ساواك شناسايي شد و نام محمد علي هم در ليست دستگير شده گان بود كه برايش به قيمت يك سال زندان تمام شد. محمد علي در سال 1354 ديپلمش را گرفت. نتيجه شركت در كنكور ، سفر به تبريز و ادامه تحصيل در مدرسه‌ ي عالي بازرگاني بود. در سال 1355 محمد به عضويت گروه «منصورون» كه يك گروه مذهبي معتقد به مبارزه مسلحانه بود پيوست و زندگي مخفيانه و تعقيب و گريز با ماموران رژيم پهلوي را ...

ادامه نوشته

منتظران دروغین

تحلیل و بررسی برخورد یهودیان با پیامبر اسلام(ص) که در قرآن کریم نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است، بسیار درس آموز بوده و می‌تواند ما را با شیوه‌های تبلیغاتی آن‌ها که حتی امروز هم در بسیاری از رسانه‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری وابسته به یهود، در برخورد با جهان اسلام مورد استفاده قرار می‌گیرد آشنا سازد. با توجه به آنچه گفته شد، در این مقاله پس از بررسی علت هجرت یهود به جزیره العرب و تحلیل این موضوع که یهودیان چگونه پس از سال‌ها انتظار بعثت بر اکرم (ص) به انکار او پرداختند، شیوه‌های برخورد یهودیان جزیره العرب با پیامبر اکرم (ص) و مسلمانان تبیین شده است.

ادامه نوشته

امامان شيعه علیه السلام و برخورد با انحرافات

آسيب شناسي و آسيب زدايي از برجسته ترين مسائل هر جامعه اي است. اهميت موضوع ، محققان را برآن داشته تا اين اصل مهم را از زواياي مختلف بررسي کنند. اين نوشتار مي کوشد تا بر روش ها وبرنامه هاي ائمه (ع) نگاهي اجمالي بيفکند.

هر قدر سرمايه ها و دست آوردهاي مادي ومعنوي بشر ارزش مندتر باشد، به همان نسبت خطرهاي بيشتري او را تهديد مي کند. ازعميق ترين دغدغه ها، براي دل سوزان در زمينه هاي فرهنگي و معنوي، برخورد مناسب وکارآمد با اين خطرها وتهديدهاست. رهبراني دراين ميدان موفق هستند که بتوانند بهترين برنامه را در رويارويي با هجوم انحرافات پي گيرند.
ضرورت دارد در تاريکي هاي دوران به انوار قدسي وهدايت بخش، تمسک جوييم و براي واقع نشدن درگرداب هلاکت، به اين دلايل الهي نظر افکنيم. امام رضا (ع) در معرفي راهبران نوراني بشر به اين مطلب اشاره مي فرمايند:...

ادامه نوشته

سکان دار تشیع

زيارت امامان و امامزادگان، اعلام وابستگی فکری و عاطفی به ايشان است. زيارت پاکان، در زندگی و پس از مرگ، فرياد محبت و ولايت است و آثار تربيتی، اجتماعی و معنوی فراوانی را برای زائران به ارمغان می آورد. «آمرزش گناهان، ايمنی در روز قيامت، امنيت در برابر آتش جهنم، شفاعت» اينها وعده های الهی است که به زيارت کنندگان قبور امامان وامامزادگان داده شده است.
در روايت آمده است: «هر کس نمی تواند به زيارت مزار ما بيايد قبر برادران دينی صالح ما را زيارت کند.»
البته اين نکته قابل ذکر است که زيارت بدون معرفت وشناخت درست امام و امامزاده و زيارت شونده، مايه محروميت از فيض فراوان و الطاف زيارت شونده است.

در بيان فضائل حضرت عبدالعظيم رحمت الله علیه

يکي ازمحدثين جليل القدر و بزرگواري که درخدمت ائمه معصومين بوده واز محضر ايشان تحديث مي کرده، حضرت عبدالعظيم بن عبدالله بن علي بن الحسن بن زيد بن الحسن بن علي بن ابيطالب(ع) است. اين سيد شريف بزرگوار از مشايخ حديث و از زهاد و عباد زمان خود بود.

ادامه نوشته

زندگینامه حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه

عبدالعظيم ‌از دانشمندان شيعه و از راويان حديث ائمه معصومين (عليهم‌السلام) و نيز از چهره‌هاى بسيار محبوب و مورد اعتماد نزد اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) به شمار مي‌رفت. دوران وى گرچه عصر حاكميت عباسيان و ايجاد خفقان و سختگيرى نسبت به شيعيان بود, ‌ولى مدافعان دين و حافظان مكتب كه روايات امامان را ثبت و نقل مي‌كردند نقش عمده‌اى در پاسدارى و صيانت از فرهنگ والاى اهل بيت (عليهم‌السلام) داشتند و اين بزرگوار يكى از سنگربانان عقيده تابناك تشيع محسوب مي‌شد كه در حفظ و انتشار سخنان ائمه اطهار (عليهم‌السلام) سخت كوشا بود. ستايشهاى فراوان ائمه (عليهم‌السلام) از وي, نشان دهنده‌ى شخصيت والاى علمى و معنوى وى مي‌باشد.
« شيخ محمد شريف رازي» پيرامون ادب حضرت عبدالعظيم (عليه‌السلام) نسبت به ساحت ائمه معصومين (عليهم‌السلام) چنين مي‌نويسد: « رفتار و عادت كريمانه حضرت عبدالعظيم(عليه‌السلام) اين بود كه هر وقت وارد مجلس حضرت امام جواد يا امام هادي(عليها‌السلام) مي‌شد با كمال ادب و ...

ادامه نوشته

علما و عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه

نجاشي در رجال خود حضرت عبدالعظيم عليه السّلام را پس از ذکر شجره اش صاحبخطب امير المؤمنين عليه السّلام ذکر نموده است . مرحوم ميرزا حسين نوري محدّث قرن اخير در مستدرک الوسائل صفحه 614 ذکر نام و معروفيّت وي را به امانت و راستگويي و درستکاري و اهل زهد و عبادت بودن تأکيد مي نمايد و از قول حضرت ابوالحسن الهادي عليه السّلام پاداش زيارت او را بهشت مي داند.
مرحوم کجوري در روح و ريحان از قول سيّد مرتضي علم الهدي حديث عرض دين آن حضرت را نقل کرده است. مرحوم مجلسي در هديه الزائرين ص 546 از مزارات معلوم و مشهور ، مرقد منّور حضرت عبدالعظيم عليه السّلام را در مقابل شجره ري ذکر مي کند شيخ الطّائفه در رجال خود حضرت عبدالعظيم عليه السّلام را از اصحاب امام هادي عليه السّلام ذکر کرده و در پايان نام اورا به رضي الله عنه ياد نموده که ...

ادامه نوشته

ما بی صاحب نیستیم !

اصفهان سراسر پوشیده از برف بود. پنجاه روز یک ریز برف میبارید، هرکوی و برزن مملو از برف و یخ شده بود، هوایی به شدت سرد و زمهریر، بر تمام شهر سایه افکنده بود.
مدرسه علمیه باقریه هم سفیدپوش سفیدپوش شده بود.
از حجرهاش بیرون آمد، روبهروی حجره کوهی از برف جمع شده بود، نگاهی به حجرههای مدرسه کرد، همه خالی بودند؛ اکثر طلبهها به خاطر سرمای شدید به روستاهایشان برگشته بودند. آن روز پدرش با هزار رنج و مشقت، خودش را از روستا به مدرسه رسانده بود و قصد داشت، او را با خود به روستا برگرداند، سرما و یخبندان پدرش را هم زمینگیر کرده بود.
پدر با دیدن آن همه سرما و تنهایی پسر با عصبانیت و ناراحتی به او گفت: «الان که درس و مباحثه تعطیل است و دیگر کسی در مدرسه باقی نمانده چرا به روستا بر نمیگردی؟!
اما او که عاشق درس و مدرسه بود و شدت سرما ذرهای از گرمای عشق او نمیکاست؛ سرش را پایین انداخت و گفت: «چشم، هرچه شما بفرمایید، فردا صبح، آفتاب زده یا نزده وسائلم را ...

ادامه نوشته

اخلاق و زندگی

آیت‌الله العظمی محمدتقی بهجت سال ۱۲۹۵ ش در فومن ـ در استان گیلان ـ چشم به جهان گشود. پدرشان کربلایی محمود کاسبی متدین و باسواد و مورد اعتماد مردم فومن بود و در مصائب اهل بیت و به ویژه حضرت سیدالشهدا(ع) مرثیه می‌سرود. آیت‌الله بهجت تحصیلات ابتدایی را در مکتب‌خانة فومن به پایان رساند و مقدمات علوم حوزوی را نیز نزد فضلای شهر خود آموخت، تا در سال ۱۳۰۸ش، به قصد تکمیل تحصیلات حوزوی، عازم عراق شد.
در چهار سال نخست اقامت در عراق، در کربلا سکونت داشت و توانست علاوه بر تحصیل علوم رسمی و شرکت در دروس «سطح» حوزه، از محضر استادان بزرگ این شهر، همچون آیت‌الله میرزامهدی شیرازی و آیت‌الله حاج شیخ ابوالقاسم خویی (غیر از آیت‌الله خویی معروف)، بهره‌های علمی و معنوی بگیرد. سپس در سال ۱۳۵۲ق، رهسپار نجف گردید و در این شهر، نخست به تکمیل دروس «سطوح عالی» در محضر آیت‌الله شیخ مرتضی طالقانی و دیگر علما و اساتید فاضل نجف پرداخت و سپس ...

ادامه نوشته

دانش در کلام امام على علیه السلام

«لاتَجعَلوا عِلمَکُم جَهلاً، ویَقینَکُم شَکّاً، اذا عَلِمتُم فَاعمَلوا، و اذا تَیَقَّنتُم فَأَقدِمُوا».
(نهج البلاغه، حکمت 274، تاریخ ابن عساکر، 12، ص 192)
دانش خود را نادانى و یقینتان را شک قرار ندهید، هرگاه دانستید، به دنبال عمل باشید و چون یقین پیدا کردید، اقدام نمایید.
«قَطَعَ العِلمُ عُذرَ المُتَعَلّلِین».
(نهج البلاغه، حکمت، 284)
علم، عذر بهانه آوران (و آنها که از مسؤولیت شانه خالى مى کنند) را قطع کرده است.
«أَوضَعُ العِلمِ ما وُقِفَ عَلى اللِّسانِ، وَ أَرفَعُهُ ما ظَهَر فى الجَوارحِ و الأرکان».
(نهج البلاغه، حکمت 92)
پست ترین دانش، آن است که تنها بر سر زبان است و والاترین دانش آن است که در اعضاى بدن دانشمند آشکار گردد.

ادامه نوشته

دورنماى فتنه‏هاى ناشى از سقيفه

دختر گرامى پيامبر(صلی الله و علیه و آله) در سخنان تند و عتاب آميز خود، كسانى را كه وصى و برادر پيامبر (ص) را از صحنه‏ى رهبرى كنار زده، خود زمام امور مسلمانان را در دست گرفتند، مورد انتقاد قرار داده كه آلت دست شيطان شده به حوزه‏ى «خلافت» وارد شدند كه حق آنان نبوده و هنوز سوگ رسول خدا فراموش نشده شتاب زده دست به اقدامى زدند (ماجراى سقيفه) كه آنان را در گرداب فتنه افكند.
«... ثمّ اسْتَنْهَضَكم فَوَجَدَكُمْ خِفافا، وَاَحْمَشَكُمْ فَاَلْفاكُمْ غضابا فَوَسَمْتُمْ غَير اِبِلِكُمْ وَ وَرَدْتُمْ غيرَ مَشْرَبِكُمْ هذا والعَهْدُ قَريبٌ، والكَلْمُ رحيبٌ، والجَرْحُ لَمّا ينْدَمِل، والرّسول لمّا يقْبَرُ، إبْتِدارا زَعَمْتُمْ خَوفَ الْفِتْنَةِ، ألا فِى الْفِتْنَةِ سَقَطوا وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحيطَةٌ بِالْكافِرينَ...1؛
سپس شيطان از شما خواست كه برخيزيد، آن گاه دريافت كه شما افراد سبكى هستيد، او شما را تحريك و عصبانى كرد و شما را غضبناك يافت. آن گاه شما ...

ادامه نوشته

تاثیر سوره یاسین در زندگى انسان

سوره مبارکه یاسین در تمام زندگى ، جسم و جان ، مال و ثروت ، صحت و سلامتى ، حیات و مرگ و دنیا و آخرت انسان اثر مى گذارد.

رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه و آله ) به حضرت على (علیه السلام ) فرمود: یا على! سوره مبارکه یاسین را تلاوت کن ؛ زیرا در آن برکاتى است . از جمله :

1- اگر شخص گرسنه اى آن را تلاوت کند خداوند روزى او را مى رساند و سیرش مى گرداند.

2- هرگاه تشنه اى آن را قرائت کند خداوند آبى فراهم مى آورد تا او سیراب شود.

3- هرگاه شخص عریان و برهنه اى آن را بخواند ...

ادامه نوشته

هتک حرمت به قرآن را باید به قرآن ناطق تسلیت گفت!

 فاجعه هولناک و دهشت‌انگيز اهانت به قرآن کريم و پاره كردن و آتش زدن آن در مقابل کاخ ظلم و ستم و الحاد که با برنامه‌ريزي ديوانگان قدرت و رجال بي‌مغز که خود را در مسند ابرقدرتي مي‌دانند آن هم به وسيله خبيثي در کسوت و مسئوليت روحانيت مسيحي به همراهي انسان‌هايي گرگ‌صفت و درنده‌خو واقع شد، قلوب همه موحدان و خداپرستان و فطرت‌هاي پاک را جريحه‌دار و جامعه مسلمين در سراسر عالم را عزادار ساخت.

در ادامه اين پيام تصريح شده است: قرآن کتاب هدايت و سعادت و رحمت است و اهانت به آن، مخالفت با همه کمالات و هدايت‌ها و سعادت‌ها و رحمت‌هاست. قرآن، نور و برهان و حکمت و موعظه است و سوزاندن و پاره کردن آن ...

ادامه نوشته

چرا حجاب؟

اگر به انسان وساختار وجودی او، چه ازلحاظ جسمی و چه از نگاه روحی، بنگریم و از این رهگذر، نظری به انگیزه های نهفته و امیال گوناگون خفته در سرشت و خمیرمایه وجودی او كه «فطرت» نامیده می شود ، بیندازیم به راحتی درمی یابیم كه ازجمله نیرومندترین، بزرگترین و برترین نیروهای موجود در او ، حس و غریزه «جنسی» است.
میلی نیرومند كه اگر درمسیر صحیح و راه درست خویش هدایت نشود ، به سهولت سرچشمه گناهان بزرگ و معاصی نابخشوده می شود و پیامدی جز تبدیل زندگی پرنشاط و پویای انسانی به جان كندنی سراسر حزن، اندوه و تباهی درپی نمی آورد.
نگاهی كوتاه به خون ریزی ها، جنگ ها و عصیان های پدیدارشده درتاریخ تمدن بشری، بیش از همیشه، این واقعیت تلخ را جلوه گر می سازد كه:انسان درهیچ زمینه ای به این اندازه و ...

ادامه نوشته

در عصر غیبت چه باید کرد؟

پرسش : مؤمنین چه تکالیفى در عصر غیبت نسبت به امام زمان‏علیه‏السلام دارند؟

پاسخ : در مورد حضرت مهدى (علیه السلام) وموقعیت او، شیعیان آن حضرت هر یک وظایف سنگینى بر عهده دارند، اینک به برخى از آنها اشاره مى‏کنیم:

1 - ایمان به حتمى بودن خروج مهدى (علیه السلام)

در روایات اهل سنّت مى‏خوانیم که پیامبر (صلی الله و علیه و آله) فرمود: «من أنکر خروج المهدىّ فقد کفر بما أنزل على محمّد»؛ «هر کس منکر خروج مهدى شود به آنچه بر محمّد (صلی الله و علیه و آله) نازل شده کفر ورزیده است.»( فرائد السمطین، ج 2، ص 334، ح 585 و... )

ادامه نوشته