آثار مثبت سنت حسنه وقف

توحید مهدوی: سنت حسنه وقف در بین مردم سنتی رایج و شناخته شده است و از طرف دیگر اعتماد مردم به اوقاف و امور خیریه سبب شده است که این سنت حسنه همچنان در بین مردم جایگاه بالا و والایی داشته باشد.

با حذف اعتماد مردم که در حقیقت سرمایه اجتماعی در حوزه وقف است، می‌توان نتایج مثبت آن را در جامعه بسط داد تا هر روز نوری از نور الهی را در چشم وقت کنندگان و منتفع شدگان از اشتغال‌زایی‌های حاصل از وقت دید و در درگاه الهی به سجده شکر افتاد.

گسترش وقف در جامعه یک تکلیف دینی است که آثار مثبت متعددی دارد به‌صورت خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک: موجب تقویت اخروی گری می‌شود. دست‌کشیدن از مال و اموالی که عمری برای آن دود چراغ خود و به آب‌وآتش زده تنها از یک طریق امکان‌پذیر است و آن اینکه فرد با نگاه الهی به اموال آن را وسیله برای رسیدن به‌مراتب دینی و الهی بداند و همین مسئله نشئت‌گرفته از اخروی نگری و الهی بودن است.

دو: موقوفات در هر زمینه‌ای که باشد می‌تواند موجب اشتغال‌زایی برای تعدادی از افراد در رشته‌های مرتبط باشد و همین مسئله سبب می‌شود که افراد شاغل از انحرافات احتمالی حاصل از بیکاری دور شوند.

سوم: موجب توزیع عدالت در جامعه می‌شود و جامعه را به سمت عدالت علوی می‌برد زیرا بیشترین نفع از موقوفه‌ها را افرادی با درآمد پایین و محرومان و فقرا می‌برند.

چهار: وقف سبب می‌شود که جامعه با دیدن آثار مثبت وقف، فرهنگ وقف را به‌عنوان یک هنجار اجتماعی و نگاه دینی قبول داشته باشد و در نتیجه هر فرد در حیطه داشته‌های خود برای وقف و ترویج این فرهنگ به همت مضاعف و کار مضاعف روی بیاورد.

پنج: وقف بُعد معنوی و دینی را در خانواده‌ها و جامعه تقویت می‌کند و این مسئله سبب می‌شود ناهنجاری‌های ناشی از انحرافاتی دینی کاهش محسوسی داشته باشد.

شش: موقوفات نشان‌دهنده اعتقادات دینی و اسلامی وقف کننده است و هرچقدر تعداد موقوفات افزایش پیدا کند، دریافت‌کنندگان خدمات از محل موقوفه افزایش پیدا خواهد کرد که در چنین حالتی دعای خیر مردم در پشت وقف کننده خواهد بود و ازآنجایی‌که مردم به دنبال چنین دعایی هستند به‌خصوص اینکه حدیثی از پیامبر اکرم (ص) وجود دارد که می‌فرمایند «با زبانی دعایی کنید که با آن گناه نکرده باشید و وقتی از حضرت سؤال می‌پرسند که یا رسول‌الله مگر زبانی بدون گناه وجود دارد که حضرت جواب می‌دهد، دعای دیگران در حق شما، دعا از زبانی است که با آن گناه نکرده‌اید»، پس با دیدن دعای خیر مردم، خود نیز راغب و تشویق به وقف اموالی می‌شوند.

این موارد البته قطره‌ای از اقیانوس وقف است که به آن اشاره شد و این اقیانوس آن‌قدر صاف، زلال و عمیق است که هر انسانی به آن بیندیشد قطعاً در آن غرق می‌شود.

شهروند قانون مدار

بر این باورم که یک فعال مدنی قبل از هر چیز، باید خودش یک شهروند قانون مدار باشد

سخره

در کشوری زندگی می کنم که همه چی را به سخره می گیرند! از محرمانه ترین مسائل در چارچوب حریم خصوصی تا روابط دیپلماتیک!
عجبا(!) 

تکثر کاندیداها

تکثر کاندیداهای اصلاح طلب موجب تقسیم آرای طرفداران اصلاحات خواهد بود و این نگران کننده هست. نباید 84 دیگری در ورژن مجلس تکرار شود.

پ ن: شیطونه میگه بازم وبلاگ نویسی کنم اما بلاگفا آرشیو حذف میکنه! 

پوستر جشنواره کاریکاتور مهر امید رونمایی شد

طی مراسم با حضور مدیر کل امور اجتماعی استانداری اردبیل، مدیر کل ورزش و جوانان اردبیل، معاون حوزه هنری اردبیل، دبیر جشنواره و جمعی از علاقمندان و جوانان از پوستر جشنواره کاریکاتور مهر امید رونمایی شد.

در این مراسم دبیر جشنواره کاریکاتور مهر امید گفت: این جشنواره با هدف نشان دادن مشکلات جوانان و مسائل ورزشی برگزار می شود.

توحید مهدوی با بیان اینکه جشنواره در 2 بخش مشکلات جوانان و مسائل ورزشی در سطح شمال و شمالغرب کشور برگزار می شود، تصریح کرد: در هر بخش از 3 نفر برگزیده با اهدای جوایز نقدی، لوح تقدیر و تندیس تجلیل می شود.

وی با بیان اینکه هنرمندان ارسال آثار در این جشنواره به صورت اینترنتی و از طریق ایمیل خواهد بود، اضافه کرد: هنرمندان آثار خود را به همراه فرم شرکت در جشنواره که در سایت جشنواره قابل دانلود هست، می توانند به آدرس ایمیل festival.mehreomid@gmail.com  ارسال کنند.

مهدوی با بیان اینکه هنرمندان از امروز تا 19 شهریور ماه می توانند آثار خود را ارسال کنند، اظهار کرد: مراسم اختتامیه و تجلیل از منتخبان هر دو بخش در روز 24 شهریور برگزار خواهد شد.

به گفته دبیر جسنواره کاریکاتور مهر امید در شمال و شمالغرب کشور، هنرمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس اینترنتی www.ngomehreomid.ir  مراجعه کنند.

 

 

کاریکاتور طنز تلخ است

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان اردبیل با بیان اینکه کاریکاتور طنز تلخ است، گفت: این جشنواره به دنبال تلفین مسائل و مشکلات جوانان با ورزش است تا این مسائل را به صورت کاریکاتور عرضه کنند.

حسین آزاد با بیان اینکه برگزاری جشنواره در سطح شمال و شمالغرب کشور سبب ارتقای سطح جشنواره و بیان مشکلات به طرق مختلف است، اظهار کرد: در سطح استانی هنرمندان مشخص هستند اما در  سطح شمال و شمالغرب کشور آثار متعدد و متنوع می تواند دست داور را برای قضاوت و انتخاب بیشتر باز کند.

وی با بیان اینکه حوزه هنری استان اماده هر نوع همکاری با این جشنواره است، اضافه کرد: انجمن مهر امید نزدیک دو سال است که به دنبال برگزاری این جشنواره بوده و امروز مراسم رونمایی از پوستر جشنواره و آغاز آن را به فال نیست می گیریم و خوشحال که بالاخره این جشنواره برگزار شد.

به گفته معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان اردبیل داوران این جشنواره از بین چهره های بین المللی انتخاب خواهند شد.

 

تنها مشکلات را نبینیم

در این مراسم مدیر کل ورزش و جوانان استان اردبیل با بیان اینکه این اداره کل از سازمان های مردم نهاد جوانان حمایت می کند، گفت: برگزاری جشنواره در سطح شمال و شمالغرب کشور توسط انجمن مهر امید نوید دهنده تلاش های سازمان های مردم نهاد جوانان است.

ایوب بهتاج با بیان اینکه نباید تنها مشکلات جوانان را دید، ادامه داد: جوانانی هستند که با غلبه بر مشکلات توانسته اند خود را به قله پیشرفت برسانند و باید این جوانان را هم دید.

وی با بیان اینکه باید جامع نگر به مسائل نگاه کرد، افزود: باید در کنار بیان مشکلات و موانع، نقاط مثبت و انگیزه بخش را هم بیان کرد.

یاد آور می شود، جشنواره کاریکاتور مهر امید در سطح شمال و شمالغرب کشور توسط انجمن مردم نهاد خورشید سبز مهر امید آرتا و با مشارکت اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل، امور اجتماعی استانداری اردبیل، مجتمع آموزشی سما، حوزه هنری اردبیل، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اردبیل و کانون شهید نونهال برگزار می شود.

جشنواره کاریکاتور مهر امید شمال و شمالغرب کشور در اردبیل برگزار می شود

دبیر انجمن مردم نهاد خورشید سبز مهر امید آرتا از برگزاری اولین دوره جشنواره کاریکاتور مهر امید در منطقه شمال و شمالغرب کشور در اردبیل خبر داد.

توحید مهدوی با اعلام این خبر افزود: به زودی فراخوان و نحوه ارسال آثار این جشنواره منتشر خواهد شد و هنرمندان استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، مازندران، آذربایجان غربی، گیلان و زنجان می توانند آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند.

وی با بیان اینکه این جشنواره در ۲ بخش مشکلات جوانان و مسائل ورزش برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در هر بخش از ۳ نفر برتر با اهدای جوایز نقدی، تندیس و لوح تقدیر تجلیل خواهد شد.

دبیر اولین دوره جشنواره کاریکاتور مهر امید با بیان اینکه مراسم اختتامیه این جشنواره شهریور ماه امسال در اردبیل برگزار می شود، ادامه داد: تقویم اجرایی جشنواره همزمان با فراخوان آن در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

مهدوی با اشاره به تشکیل دبیرخانه این جشنواره در اردبیل اظهار کرد: دبیرخانه جشنواره کاریکاتور مهر امید کار خود را شروع کرده و به زودی با راه اندازی سایت اطلاع رسانی، پوستر جشنواره منتشر می شود.

دبیر اولین دوره جشنواره کاریکاتور مهر امید اضافه کرد: این جشنواره با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل، مجموعه آموزشی سما اردبیل، حوزه هنری اردبیل و کانون فرهنگی و هنری شهید نونهال برگزار می شود.

یادآور می شود انجمن مردم نهاد خورشید سبز مهر امید آرتا سازمان مردم نهاد جوانان بوده و با دریافت اعتبارنامه تخصصی از وزارت ورزش و جوانان، به صورت غیر سیاسی، غیردولتی، غیر انتفاعی و غیر تجاری فعالیت می کند.

گروه تلگرام

نمیدونم چه لزومی داره که در تلگرام هر روز گروهی ایجاد می شود که 90 درصد اعضای گروه با گروه های دیگر مشترک است.
شاید به نوعی دچار «توهم خود مدیر بینی» شده ایم!


عجبا(!)

انتخابات

 

دوستی دارم فعال مدنیه. بهش میگم در انتخابات مجلس برای کی کار می کنی؟ میگه برای هیچ کس کار نمیکنم اما تمام تلاش خود را می کنم تا فلانی رای نیاورد!
عجبا(!)

دریافت جایزه

 

دریافت جایزه در بخش جوان، رسانه و مطبوعات جشنواره حضرت علی اکبر (ع) استان اردبیل

در ۲۹ بهمن ماه سال ۹۲

عکس از : دوست عزیزم مهندس علی انوار

 

از نیاوران تا پاستور

 

از نیاوران تا پاستور

 

پایان افراط، آغاز اعتدال

 

کتاب جدید دوست عزیز خبرنگارم آقای امیررضا پرحلم!

 

ماشالله به سرعت العملش!

 

تبریک میگم